Truckherstel, ook voor busjes

Ze hebben net het busje van het klusbedrijf uitgedeukt en weer netjes gespoten. Had een kleine aanrijding gehad. Nieuwe bestickering erop, en klaar is Kees. Verderop staat een tientonner voor een APK, want ook dat valt onder truckherstel. Net als een onderhoudsbeurt en een reparatie. Alles, van klein tot groot, en vooral: snel. Want stilstand is achteruitgang.

(Door Frank Thooft / Gerard van Bree)

Truckherstel in Duiven valt sinds anderhalf jaar onder de Melis-vlag, waar ook Melis International Transport, het logistieke bedrijf van Marwin Melis, onder valt. Hij is de vierde generatie sinds de oprichting in 1918, die de scepter zwaait. Nouja, scepter? Hij loopt liever in een spijkerbroek dan in een pak. En afgelopen weekend lag hij nog ónder een truck om die te spuiten. En als het nodig is klimt hij op de bok van de Neus, de fameuze Scania truck uit 1996, om een ritje te doen. Want gewoon aanpakken, is waar het Marwin om gaat.

Groei
En dat heeft de buitenwacht gemerkt. Sinds hij het bedrijf leidt, begin 2005, is het wagenpark gegroeid van 13 naar 50 wagens en is de omzet gestegen van 1 miljoen naar acht. Maar hij doet het niet alleen. “Mijn mensen zijn net zo belangrijk als ik”, zegt hij. “Ik geef ze veel verantwoordelijkheid, en ze mogen – moeten – zelf beslissingen nemen. Ze staan dan ook dicht bij de klant. Ze zijn in feite het verlengstuk van de klant. Ze denken mee, helpen de klant bij logistieke problemen en komen met oplossingen.”

Blijvers
En dat maakt het werken bij Melis leuk. Het ziekteverzuim is dan ook bijzonder laag, en de sfeer is goed. Gezellig een pilsje op vrijdagmiddag, of met een stel collega’s naar het voetbal. En de geleverde dienst is ook goed. En dat merken de klanten. Bedrijven als Atag, Rensa, Vihamij, TNT, Teckentrup, Nedal, Nathan, Leenbakker, om er enkele van te noemen, kiezen voor Melis, en blijven bij Melis. De lijst is lang en bestendig.

Kritisch
Terug naar Truckherstel. Een strategische aankoop, als je het Melis vraagt. Want hij zat op dat moment met een wagenpark van een dikke veertig vrachtwagens, een jaarlijks terugkerende kostenpost voor onderhoud én een zeer kritische houding ten aanzien van reparatie en onderhoud. Toen ATH Carrosserie het bedrijf anderhalf jaar geleden sloot, was Melis er als de kippen bij om het, mét de mensen, over te nemen. “Zo hou ik de hand in de kosten, én hou ik de kwaliteit hoog. Ook voor mijn klanten. Want elke professionele vervoerder kan bij Truckherstel terecht.”

Geen windeieren
Kwaliteit, dat is waar Melis zich in onderscheidt. Niet als prijsvechter. En daar heeft hij een goede keuze in gemaakt. De afgelopen jaren hebben hem, waar de markt inzakte en collega-bedrijven op zijn minst de broekriem aan moesten snoeren, geen windeieren opgeleverd. Zo heeft hij vorig jaar alleen al een miljoen kunnen investeren in de vernieuwing van zijn wagenpark. En heeft hij dit jaar al bij Mercedes de nieuwste vrachtwagen met Euro-6 norm kunnen bestellen; naast Scania de enige fabrikant die tot nu toe de milieuvriendelijke Euro-6 op de markt heeft gebracht.

Apart vervoer
Toekomst en innovatief; het blijken sleutelwoorden bij Melis. En: creatief. Zo is hij momenteel bezig met een project waarbij een rachtwagen met een dubbele laadvloer wordt uitgerust. Om de logistiek nóg efficiënter te maken. Of de recente investering in de vrachtwagen met kraan, die een zeecontainer van drie ton op een afstand van tien meter kan tillen. De specialisatie in apart vervoer heeft hem daarbij in het verleden bijzondere vrachtjes opgeleverd, zoals giraffen voor Burgers’ Zoo, of een rode Ferrari van Lego voor een beurs.

Duitsland
We vinden Melis International natuurlijk veel op de Nederlandse snelwegen, maar wie in Stuttgart rijdt, in Hamburg of in Bremen, moet niet gek opkijken als hij de markante geel-rode wagens van Melis daar ook ziet rondrijden. “We doen heel veel zaken in Duitsland. En daar ben ik wel trots op. Duitsers zijn zeer kritisch waar het de prijs/kwaliteit verhouding betreft. Blijkbaar komen we daar gunstig uit.”

Continuïteit
De ruggengraat van dit alles is een lean & mean kantoor, waar slechts vier mensen zitten die als een geoliede machine zowel de planning ls de sales en de administratieve ondersteuning runnen. Er is – ook hier – geïnvesteerd in software en in hardware, zodat alles tiptop in orde is en naar behoren werkt. Voor elke klant, groot of klein, dichtbij of ver weg, werken ze zich uit de naad. Regelen ze opslag, vervoer, schadeherstel, onderhoud, keuring, wat de klant ook maar wil. Want ook de efficiency n de continuïteit van de klant is belangrijk voor Melis.

Gerelateerde berichten:

Copyright © 2014 Truckherstel | webdesign door Stijl en Vorm