Melis groeit tegen recessie in

Het is zaterdagochtend, negen uur. Marwin Melis zit met de mannen in de kantine als ik binnenkom. Lekker bakkie koffie; de mannen praten over het pimpen van je truck; een vakblad met mooie foto’s ligt open. Sommigen gaan daar heel ver mee.

Uit: de Werknemer, 23 september 2011.

Marwin Melis niet. Die houdt van een nuchtere aanpak. En dat heeft hem geen windeieren opgeleverd. Sinds de kredietcrisis is zijn wagenpark verdubbeld. En net heeft hij er weer een grote klant bij gekregen: ATAG. Dat betekent meer ritten.

Extra personeel nodig

En er is meer nieuws: hij heeft begin dit jaar Truckherstel in Duiven overgenomen. Gespecialiseerd in carrosserieherstel, schadeherstel, spuitwerk en reclame. Dat betekent werk, veel werk. Er is extra personeel nodig. Marwin: “Ik heb een 1e monteur nodig voor Truckherstel, want we gaan het onderhoud aan de trailers uitbreiden met onderhoud aan de trekkers. Voor Melis, maar ook voor derden. En een werkvoorbereider/spuiter, en iemand die gespecialiseerd is in laadbakken bouwen voor de carrosserie afdeling. Drie mensen dus. En voor Melis heb ik een extra transportplanner nodig.” Op de websites van beide bedrijven staan meer gegevens over de vacatures.

Foto

Dan gaan we voor de foto met Jacques Kok naar buiten, de Nieuwe Havenweg op, richting Pleyroute. Met een Volvo NH en een Scania Torpedo. Prachtige trucks. Het hele wagenpark van Melis is trouwens gemiddeld maar 2 ½ jaar oud. Of jong, net zo je het wilt zien. Op de voorgrond zit Vincent Koers, de bedrijfsleider van Melis Transport, achter hem Roel Bos, de bedrijfsleider van Truckherstel, en Marwin Melis staat daar weer achter. Jacques gaat plat op zijn buik; de mannen lachen.

Aanpak

Weer terug op de zaak vertelt Marwin verder. In 2005 heeft hij de zaak van zijn vader overgenomen. Hij is alweer de vierde generatie, zijn over-opa begin de zaak in 1918. In 2009 nam Marwin collega-bedrijf Ter Heerdt-Reijmer uit Zevenaar over, waardoor het wagenpark groter werd, en de klantenkring groeide. Sinds het begin van de kredietcrisis heeft Marwin het wagenpark trouwens laten groeien van 23 naar bijna 50. Tegen de stroom in groeide hij. Waarom? “Klanten hebben blijkbaar vertrouwen in onze nuchtere aanpak.”

Cross-selling

En nu dus Truckherstel. De reden? “Daarmee kunnen we in de eerste plaats het onderhoud en herstel van het eigen wagenpark doen. Dat scheelt veel tijd en geld. Bovendien hebben we daar extra expertise binnen gehaald, waarmee we ook voor derden onderhoud en herstel kunnen doen. Doordat we als één bedrijf zowel transport als truckherstel kunnen aanbieden, krijg je cross-selling. Klanten kiezen eerder voor ons omdat dat efficiënter is. En omdat beide bedrijven zelf de broek moeten ophouden, werken ze zelf ook zo efficiënt mogelijk.”

(Let op: Vacatures genoemd in bovenstaand stuk zijn niet meer actueel.)

Gerelateerde berichten:

Copyright © 2014 Truckherstel | webdesign door Stijl en Vorm